mandyaanhetreizen.reismee.nl

Childcare Laos

Lieve allemaal,

Deze week komt de blog even wat eerder, vanavond neem ik namelijk de slaapbus naar Luang Prabang. Dit is een plaats noord van Vientiane en met de bus zal ik daar na ongeveer 12 uur aankomen. Ik heb er enorm veel zin in, maar daar zal ik jullie volgende week over schrijven. Eerst zal ik jullie op de hoogte brengen van mijn tweede week en eerste week vrijwilligerswerk.

Vorige week zaterdag was het al weer de laatste dag van mijn kamergenootje, die hier maar voor een week was, vandaar dat we dus wat leuks hebben gedaan. In de morgen zijn we eerst op de fiets gestapt voor een tochtje van 5 minuten naar een olifanten plek. Dit is een plek waar we vorige week ook al even hadden gekeken, maar door de week zijn de olifanten hier vaak niet, maar in de jungle. Dit enorme gebied is van een rijke zakenman die hier een hotel heeft gebouwd in een prachtige locatie om de natuur te beschermen. Ook heeft hij hier een aantal olifanten. Het is niet een erg toeristisch iets en de olifanten zijn door de week zoals ik al zei in de jungle, maar in het weekend worden ze naar een plek gebracht en hier kun je wat banen kopen om deze aan de olifanten te geven, wat enorm gaaf is! (Je kunt hier ook ritjes maken, maar hier voel ik me niet zo goed bij, ik weet niet zeker hoe ze de olifanten behandelen). We hebben hier voor een poos olifanten gevoerd en lekker met de slurven gespeeld waarna we weer terug zijn gegaan. In de middag wilde we graag naar Vientiane. Hier hebben we even wat gedronken, zijn voor massage gegaan, hebben de ‘nightmarket’ bezocht en hebben een heerlijk broodje kebab gehaald bij een van de straatverkopers. Het was dus een heel geslaagde en lange dag. Zondag vertrok mijn kamergenootje dus al en hebben de rest van ons een lekker rustig dagje gehad met lezen, spelletjes, muziek en kletsen.

Maandag begon mijn week vrijwilligerswerk, bij de kleuterschool. Dit was een kleuterschool gemengd met een dagopvang. We beginnen om ongeveer 9 uur. In de morgen waren we druk met het leren van het alfabet, nummers, dieren en fruit. En tussendoor verschillende liedjes en spelletjes. Na dat is het tijd voor lunch, hierbij moeten een aantal kinderen worden geholpen en daarna is het tijd voor de kinderen voor hun middagslaapje en voor ons lunchtijd dit is al rond ongeveer elf uur. Hierna hebben we lunch tot half twee. In de middag ziet het er allemaal wat anders uit. De kinderen worden net wakker als wij binnenkomen. We helpen met het doen van de haren van de meisjes en spelen heel even en dan is het tijd voor een douche. We helpen de kinderen met uitkleden en daarna weer aankleden. De rest van de middag is lekker spelen, spelletjes en lekker ronddansen tot half vier. De laatste vier dagen zag mijn dag er dus zo uit, en na school lekker rustig aan met wat kaartspelletjes en veel kletsen.

Woensdag zijn Anna en ik na school (het meisje met wie ik ook de kleuterschool doe) naar een ander dorpje hier vlakbij waar we even rond hebben gelopen. Het was leuk om alle mensen hier te zien, de kinderen die hallo zeggen en de mensen voor hun huis met de buren kletsen en druk met het voorbereiden van het eten. We hebben wat leuke foto’s gemaakt en hallo gezegd tegen wat locals. Het deed me wat herinneren aan Nepal met de rijstvelden en de lieve mensen. Ook zijn we nog eventjes naar de markt tegenover onze plaats, het is leuk om te bekijken. Je ziet hier levende vis, hun laatste adem nemen, kikkers rondspringen, kikkers gebarbecued, ratten en nog vele andere dieren, maar ook wat andere dingen, zoals heerlijke bananen flappen en wat spullen voor de locals.

Het was dus een heel gezellige week. Nu nog even een kaart spelletje voor de bus hier is om me op te halen en ik afscheid moet nemen van drie meiden die zaterdag vertrekken en ik niet meer zal zien. Al zal ik Flo, een van de meisjes, zondag nog even zien als Luang Prabang, aangezien zij nog gaat reizen door Laos nu ze klaar is met het vrijwilligerswerk.

Volgende week zal ik jullie alles vertellen over mijn weekend in Luang Prabang, maar hoop dat jullie dit ook leuk vonden om te lezen.

Dikke knuffel en kus,

-xxx- Mandy

Reacties

Reacties

Irene Klaver.

Heel leuk om te lezen !!

Oma

Fijn te lezen dat je zo veel plezier beleefd aan al je reizen!!

mama

Het is heel leuk om te lezen hoe je je tijd daar doorbrengt, Zo blijven we op de hoogte van je avonturen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active