mandyaanhetreizen.reismee.nl

Chitwan

Lieve allemaal,

Het is weer vrijdag en tijd voor een update en dit keer mijn laatste vanuit Nepal. Morgen zijn er al weer vier weken voorbij sinds ik uit Australië vertrok en vier weken in Nepal voorbij. Tijd om morgenvroeg dus naar mijn volgende bestemming te vliegen: Laos (Vientiane). Maar eerst nog even over mijn laatste week hier.

Ik ben pas net terug met de bus van Chitwan. Chitwan is een groot nationaal park in het zuiden van Nepal, vlakbij de grens met India. Ik ben verliefd geworden op dit gebied en de omgeving en hoop nog meer van het platteland te zien in Azië. Afgelopen weekend was een stukje rustiger. Op zaterdag zijn de vijf vrijwilligers die hier het langst zijn samen naar Thamel geweest voor de laatste keer, dit was onze laatste dag samen helaas dus hebben we er wat leuks van gemaakt. We hebben wat gewinkeld en heerlijk gegeten in een Italiaans restaurant. Op zondag zijn een paar vrijwilligers vertrokken voor hun constructiewerk in Mate (een klein dorpje in de bergen, aangetast door de aardbeving in 2015). Jeeva en ik zijn deze morgen naar de kleuterschool gegaan om nog wat te helpen. Dit keer in de kleuterschool waar Jeeva de hele week was geweest. Deze is pas opgericht, door The Green Lion en is voor kinderen die anders niet naar school kunnen omdat hun ouders geen geld hebben voor bijvoorbeeld een uniform of schoolgeld. Zo was er hier ook een meisje van 11, nog steeds op de kleuterschool om toch wat onderwijs te krijgen. De kinderen waren super lief en we hebben er erg van genoten. Daarna hebben we heerlijk bij Pappaz Bakery gegeten en nog de laatste dingetjes gekocht voordat we nog een paar uur naar het kindertehuis zijn gegaan. We hebben wat schoolspullen gekocht en gedoneerd en Jeeva heeft op vele hadden Henna gemaakt.

Maandag was onze laatste week aangebroken en deze morgen begonnen we weer vroeg en in de bus. Na zo’n 3 of 4 uur kwamen we aan bij de plek waar we zouden gaan Raften. Nou reden we al behoorlijk stuk langs de rivier en zag deze er behoorlijk wild uit, we hadden geen keuze meer. Op het water viel het gelukkig mee en hebben we enorm genoten, het uitzicht was enorm mooi en het wat was behoorlijk verkoelend. Na het raften zijn we weer terug gereden naar het begin punt van het raften, hier was onze kampeerplek ook namelijk. Kamperen was het juiste woord, we hadden een tent en een yoga matje om op te slapen boven op de stenen. Hoewel het niet het comfortabelste was, was het een heel goede ervaring en hebben we het gezellig gehad.

De volgende morgen hebben we eerst een wandeling gemaakt door een klein dorpje en in de bergen. Na het ontbijt was het toen tijd om nog een laatste keer hier te gaan raften. Dit keer een ander stukje van de rivier en hoewel er een behoorlijk zwaar stukje was, heb ik het heel leuk gehad en erg genoten. Daarna zijn we in de laadbak terug gereden, maar niet voordat we in het openbaar (en met kleren aan) een douche hadden gehad. Na de lunch was het nog ongeveer 1,5 tot 2,5 uur rijden naar onze volgende bestemming: Chitwan, waar we de komende drie nachten zouden verblijven. Laten we zeggen ongeveer 1,5 tot 2,5 uur rijden zeggen, het heeft ons uiteindelijk namelijk ruim 8 uur gekost voor we rond half negen ’s avonds aankwamen bij ons hotel. En we werden beloond voor maandag avond wat dit hotel was 4 sterren en zo enorm luxe, de meest zachte bedden en airconditioning!

Woensdag en donderdag waren 2 dagen die ik nooit zal vergeten en waarvan ik enorm heb genoten. Op woensdag begonnen we al vroeg met een belletje om ons om 6 uur wakker te maken. Om half zeven gingen we uit voor ‘Birdwatching’. Zodra we de auto uit waren zagen we neushoorn afdrukken van een paar uur daarvoor. Hierna zagen we olifanten die waren vastgeketend en we zagen een krokodil rustig in het water, olifanten met gras en mensen op hun rug rondlopen, een andere krokodil in het water en een neushoorn in het water, slechts een paar meter bij ons vandaan (ook hoorden we een geluid van een andere neushoorn maar toen zijn we snel maar een stukje terug gelopen/gerend). En ik vergat het bijna, we hebben ook vogels gezien! Wilde pauwen, wilde kippen en nog vele andere soorten. De rest van de dag was lekker rustig aan, we hebben het zwembad even uitgeprobeerd (met onze voeten dan) tot ongeveer 3 uur wanneer onze ‘Jeep Safari’ begon. Een speciale jeep met bankjes reed ons rond door de jungle voor een paar uur. Hier hebben we verschillende soorten hertjes gezien, maar sommige waren zo groot als kleine paarden (en ik bedoel geen shetlanders, groter). We hebben wilde zwijnen gezien en zelfs verschillende neushoorns! Ook hebben we weer pauwen gezien en verschillende vogels al waren wij wat afgeleid.

Donderdag was onze tweede en meteen onze laatste dag in Chitwan. We werden om half zeven wakker gemaakt en na het ontbijt begon de dag met een kano tochtje over het water met de krokodillen. We zagen ruim tien krokodillen al durfden we niet echt een foto te maken aangezien de balans op de boot. Vandaar hebben we een wandeling door de jungle gemaakt. We hebben hier enorme rupsen, vogels en insecten gezien, zelfs wat tijger voet printen en een enorm mooi uitzicht gehad. We eindigden de wandeling bij het olifanten baby centrum. Helaas waren zelfs de kleine baby olifanten al geketend, om ze alvast te laten wenen werd er uitgelegd. Ik vond dit wel enorm zielig en toen we hierna na de badplaats van de olifanten gingen, waar je op de rug van de olifant een douche kon hebben en zag dat de olifanten werden geslagen besloot ik het bij wat foto’s te houden, maar de rug niet op te gaan. Na de lunch zijn we zelf even met de tuktuk naar een klein stadje vlakbij geweest voor wat laatste boodschapjes. Rond half vijf zijn we naar een Tharu dorpje geweest. Tharu mensen zijn de originele bewoners van Chitwan. We hebben hier de oude stijl huizen gezien en hebben een museum bezocht waarna we naar de rivier zijn gegaan voor de zonsondergang. Maar hier aangekomen besloten we een stukje de jungle in te lopen op zoek naar neushoorns. En we hebben ze gevonden. Eén lag aan de andere kant van het water een paar meter van ons vandaan en een ander kwam uit de jungle lopen om de eerste neushoorn gezelschap te houden. Alleen vechten neushoorns wel vaker, de uitleg was, beginnen ze te vechten, ren! Gelukkig hebben ze zich netjes gedragen en hebben we rustig kunnen kijken en wat foto’s kunnen nemen voor we de zonsondergang hebben gezien en terug zijn gegaan voor het avondeten. De dag was nog niet helemaal afgelopen, op bankjes in de achterbak van de auto zijn we naar een cultureel centrum gereden en hebben hier een dansoptreden van de Tharu mensen gezien. Het was een hele belevenis, maar dit betekende wel het einde van Chitwan voor ons.

Vandaag hebben we weer voornamelijk in de bus gezeten. Het ging allemaal behoorlijk snel tot we Kathmandu inreden en drie uur in de file stonden in de stad. Maar we zijn er gekomen en nu nog even lekker genieten hier. Mijn koffer is al gepakt, daar hoe ik mij dus geen zorgen over te maken en de taxi komt pas om 10 uur morgenvroeg ik ga nog even genieten en laat weer van mij horen in Laos!

Dikke knuffel en kus,

-xxx- Mandy

tante Margreet

Lieve Mandy,

Wat een mooie avonturen heb je beleefd in Nepal.
We wensen je heel veel plezier in Laos. Knuffels van ons allemaal

Oma

Wat heb je ook deze week weer veel moois gezien!
Hoop dat dit ook de komende tijd zo zal zijn.
Liefs van mij.

Irene Klaver.

Prachtig allemaal. Goede reis naar Laos,op naar de volgende belevenissen.

mama

Mooi hoor al die belevenissen. Al die herinneringen neemt niemand je meer af. Veel liefs xxx.