mandyaanhetreizen.reismee.nl

Luang Prabang en festivals

Lieve allemaal,

Dit keer een speciale blog over dit weekend. Ik had zoals ik zij donderdag besloten om dit weekend even lekker Luang Prabang te gaan bezoeken. Op donderdagavond begon mij weekend al, vrijdagmorgen mocht ik vrij zodat ik genoeg tijd had om wat te zien. Op donderdag werd ik dus om half negen met de slaapbus opgehaald. Ik had nog nooit met een slaapbus gereisd, maar het was een hele ervaring. In deze bus zaten geen stoelen, alleen maar bedden voor twee personen. Nou op de meeste plekken dan, achterin was dit een groot bed voor vijf personen, en dit is waar het probleem begon. Ik kwam in de bus, terwijl iedereen er al in zat en ik was op de achterbank geplaatst (dit wist ik niet) maar toen we de bus in liepen werd ik naar achteren gebracht en daarna meteen weer naar voren. Ik had hier een prima plekje en kon nog wat mooi uit het raam kijken aangezien ik op de tweede verdieping sliep. Hoewel ik niets doorhad was er een hele discussie uitgebroken in de bus, over mij en het plekje in de bus. Ik was achterin geplaatst tussen vier mannen en zij waren hier niet echt blij mee, maar de man op wiens plek ik was geplaatst was ook niet blij met zijn nieuwe plek. Uiteindelijk werd ik dus gevraagd of ik alsjeblieft achterin zou willen zitten, als er wat was kon ik het meteen melden. Hoewel dit niet erg geruststellend klonk was dit voor mij geen probleem. Ik ben verplaatst en hoewel het niet een heel comfortabel bed was en maar een kort nacht heb ik een paar uurtjes kunnen slapen voor we om achter uur in Luang Prabang waren aangekomen.

Ik ben eerst met de tuktuk naar het hostel gegaan en kwam hier toevallig Robin van de GreenLion tegen die vandaag weer terug naar Vientiane zou gaan. Ik kon al snel inchecken en ben daarna snel de stad gaan verkennen. Het is maar een kleine stad aan de Mekong Rivier en heb heerlijk langs de rivier gelopen en over de hoofdstraat en heb hier lekker bij alle tempel binnen gekeken, wat galerijen bezocht en lekker bij de winkeltjes binnen gekeken. Aan het einde van de middag liep ik langs het water en vond een leuke cruise, Sa Sa Sunset Cruise, waarmee we over de Mekong gingen om de zonsondergang te bekijken. Dit was zeker een aanrader, het waren geen lokale mensen en het was een vast, maar goedkope prijs. We voeren 2 uur over de rivier, hadden comfortabele bankjes, een heerlijk drankje erbij in en voor een beetje extra een spies van de barbecue. En de avond daarna vroeg afgesloten met een wandeling over de Night Market en vroeg naar bed.

Zaterdag had ik besloten om naar de Kuang Si Watervallen te gaan, toevallig kwam ik nog drie andere meiden tegen bij het ontbijt die hetzelfde plan hadden en vroegen of ik niet mee wou met hun tuktuk, dan zouden we de kosten kunnen beperken en wat langer blijven dan wanneer we met de bus van het hostel zouden gaan. Samen hebben we een busje gevonden die ons mee wou nemen. Ingestapt begon het avontuur, want hoewel wij begrepen dat we meteen zouden vertrekken, bleek dat we nog even rond moesten rijden tot er nog drie of vier mensen ook mee gingen. Na bijna een uur en een volledig rondje in de stad kwamen we eindelijk nog twee jongens tegen die ook mee wilden. We zijn aangekomen bij de watervallen en besloten met z’n zessen bij elkaar te blijven. Eerst zijn we langs de waterval de berg op geklommen en bovenaan bij de waterval aangekomen. Hier hadden we een heel mooi uitzicht en hebben we heerlijk even kunnen zwemmen in het koude water. Uiteindelijk werd het toch wat te koud en besloten we verder te gaan. Er zou hier ook nog een grot zijn en deze wilde we ook nog wel even zien. Het was even een wandelingetje, maar erg gezellig we hebben een mooi watertje gezien met heel helder water en uiteindelijk ook de grot. Bij de ingang wilde ons heel graag binnen, bij de entree van 1 euro zaten 1, nee 2 gratis bananen. We zijn dus even naar binnen gegaan, het was niet erg groot en op sommige plaatsjes ook niet heel hoog, maar toch even leuk om te hebben gezien. Daarna weer terug gelopen en naar beneden. Ook hier had je nog wat kleine zwemplekken op de waterval, al hebben we hier niet meer veel gezwommen. Wel zijn we nog even langs de beren gelopen. Er is hier een aantal grote verblijven, waar gewonde dieren die zijn verzorgt nog even zitten voor ze hopelijk weer het wild in kunnen. Een heel geslaagd dagje dus. Terug bij het hostel ben ik snel weer weg gegaan, er is een heuvel in het midden van het stadje, met een tempel op de top en een heel mooi uitzicht voor de zonsondergang. Daarna de dag weer afgesloten met gezellig samen eten op de Night Market en daarna een wandeling erover, langs alle kraampjes.

Zondag was al weer de laatste dag, gelukkig hoefde ik pas om zeven uur bij het hostel te zijn voor de slaapbus. Vandaag was ook erg gezellig aangezien Florence vanmorgen met de slaapbus in Luang Prabang aankwam. Florence was een van de andere vrijwilligers in Vientiane, en na het vrijwilligerswerk gaat zij nog wat reizen. Eerst heb ik haar dus even opgehaald en zijn we even gaan ontbijten. Daarna zijn we lekker rondgelopen in de stad en langs het water voor wat mooie foto’s en gezellig kletsen. Na de lunch zijn we nog even naar het National Museum geweest, hier kon je een kijkje nemen in het paleis en van alles leren over de koningen die hier gewoond hebben. Aan het einde van de middag zijn we nog even naar de Night Market geweest om lekker wat te eten en nog even te kletsen, voor ik terug moest naar mijn hostel. Florence kwam ook nog even mee naar mijn hostel om afscheid te nemen toen ik werd opgehaald door de tuktuk om naar de bus te gaan. In de tuktuk leerde ik weer wat andere mensen kennen die ook naar Vientiane gingen en zo ook een Canadese jongen naast wie ik in de bus lag. De rit vannacht duurde wat langer, blijkbaar hadden we bus pech, al lag ik te slapen en heb niets gemerkt. Helaas wist ik dat ik om negen uur weer moest beginnen op de kleuterschool, al was het al snel duidelijk dat ik dat niet ging halen. Gelukkig werd ik om iets over negenen uit de bus gelaten, helaas iets verder dan ze hadden beloofd me eruit te zetten, dit betekende nog even 15 minuten lopen. Ik heb heel snel wat gegeten en tanden gepoetst voor ik meteen door ben gegaan naar de kleuterschool. De morgen was hetzelfde als afgelopen week, al was ik nu alleen (met de coördinator nog steeds als vertaler). De middag was iets anders dan afgelopen week aangezien ik naar een andere school ging. Dit was een echte school, met kleuterschool, basisschool en de onderbouw van de middelbare. Ik ben hier naar de laatste klas van de kleuterschool gegaan. Deze kinderen zaten al helemaal in bankjes en hadden zelfs al een uniform aan. Ook waren ze al een stukje verder met leren en wisten ze al heel wat meer, maar toch was het leuk om dit ook te doen als afwisseling met de andere kleuterschool.

Ook dinsdag en woensdag verliepen weer hetzelfde met in de morgen de ene kleuterschool en in de middag de andere. De kinderen zijn echte schatjes en ik heb het dus enorm naar mijn zin. Woensdagmiddag na school zijn Robin en ik met de tuktuk naar de stad gegaan. Er waren twee nieuwe vrijwilligers die hun cultuurweek deden en dus vandaag de hele dag in de stad geweest en ook wij wilde graag nog even naar de avondmarkt. Al was hij deze keer wel wat anders dan normaal. Omdat donderdag en vrijdag feestdagen waren was dit een heel speciale markt wat bijna op een kerstmarkt leek. Niet door alle attracties, maar door alle kraampjes met vele lichten en mensen die door de microfoon schreeuwden, overal speciale kraampjes en aanbiedingen en veel groter dan normaal. Heel leuk om rond te kijken, maar ook een echte chaos.

Op donderdag en vrijdag had ik plots twee dagen vrij. Aangezien het een nationale feestdag was, was er geen school. Donderdag hebben we allemaal dus lekker rustig aangedaan en vooral niet te veel gedaan. ’s Avonds was wel heel leuk, we hoorde de hele middag al wat vuurwerk en zodra het wat donkerde werd zagen we ook zo af en toe heel mooi vuurwerk. Verder stonden overal lichtjes en waren er bootjes met vlaggetjes en kaarsjes gemaakt en op het water gezet. Na het eten kwam Ticky met wat vuurwerk voor ons om ook wat af te steken. Eerst moesten we allemaal kaarsjes aansteken, dit gebuurd om de goden te laten weten dat je vuurwerk gaat afsteken en voor hun aandacht. Daarna hebben we twee dingen afgestoken. Het was enorm gezellig en leuk en Ticky is toen snel naar de winkel gegaan om voor ons allemaal een Romeinse kaars te halen en deze af te steken. Het was een heel leuke manier om ook deel te nemen aan het festival. Hierna hebben we er een filmavond van gemaakt met een film en wat snacks. Vrijdag was het, het bootrace festival. In de middag besloten Chris (een van de nieuwe vrijwilligers) en ik naar Vientiane te gaan. Om zo naar de bootraces op de Mekong te kijken en nog even rond te lopen op de markt. We hebben het erg naar ons zin gehad, al waren er behoorlijk lange pauzes tussen de races, maar het was gezellig en op de markt hadden ze echte donuts, die zo lekker waren!

Het was dus weer een heel geslaagde week en morgenvroeg met de bus naar Vang Vieng voor het weekend en voor ik begin aan mijn laatste week op de kleuterschool. Ik houd jullie op de hoogte.

Dikke knuffel en kus,

-xxx- Mandy

Reacties

Reacties

Irene Klaver.

Leuk hoor al die verhalen.















Leuk hoor al die verhalen. Geniet ervan !

Oma

Leuk Mandy, al die dingen te lezen, die je meemaakt. Geniet er maar van!!

mama

Fijn, dat je ons laat meegenieten van je avonturen. xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active