mandyaanhetreizen.reismee.nl

Cultuurweek Laos

Lieve allemaal,

Tijd voor weer een blog en dit keer vanuit Laos. Ik ben hier nu al weer bijna een week en geniet enorm. Zaterdagmorgen had ik nog even tijd om lekker te ontbijten en even lekker bij te kletsen voor ik in de taxi naar het vliegveld vertrok. Vanuit Kathmandu ben ik naar Bangkok gevlogen en van daar naar Vientiane. Het vliegtuig had wat vertraging vanuit Bangkok, dus ik had maar 10 minuten om van het ene kant van het vliegveld naar het andere om op tijd te boarden, gelukkig stond er al iemand te wachten om me te informeren waar ik naartoe moest en ook het tweede vliegtuig was wat laat met boarden. En hoewel de vliegtuig wat laat waren, is Thai Airways een echte aanrader de serves was heel goed en het eten en de snacks waren heerlijk. Bij aankomst werd ik gelukkig opgehaald door Mickey, de land coördinator in Laos. Bij aankomst maar meteen naar bed gegaan.

Ook zondag had ik een rustige dag na een drukke week en een dag volg met vliegvelden en vliegtuigen. Er waren hier al 4 andere vrijwilligers en op zondag kwam nog 1 andere vrijwilliger. De andere vrijwilligers zijn enorm aardig en de locatie is erg mooi. Het is een soort van resort achter een restaurant wat buiten de stad dus tussen de rijstvelden en er is een meer erg mooi. Al moest ik eerst wel even wennen, na Nepal.

Maandag begon mijn introductieweek, met eerst de ‘do’s and don’ts’ en in de middag hadden we een leerzame Lao taal les, al heb ik ongeveer net zo veel onthouden als in Nepal taalles. Maar het was wel heel leuk en erg gezellig.

Op dinsdag begonnen we met een village walk. Niet erg ver hier vandaan is een klein dorpje waar we rond hebben gelopen om de huizen te bekijken en met wat mensen te kletsen. De natuur is hier zo erg mooi en het is zo leuk om overal mensen te zien fietsen, op de motor/scooter, met de tuktuk en met enorm leuke tractors, waar ik nog een foto voor jullie van ga maken. Na de wandeling en lunch hebben we een bloemenoffer gemaakt om deze hierna te offeren in een tempel hier niet ver vandaan in de jungle. Het was enorm rustgevend en mooi om hier even rond te lopen en rond te kijken.

Woensdag hadden we een hele dag in Vientiane, we begonnen bij het bezoeken van de ‘morning market’ en een winkelcentrum, al is dit wel wat anders dan je verwacht bij een winkelcentrum. Onze volgende stop was bij het ‘Cope centre’, hier kregen wij informatie over de bomming in Laos tijdens de Vietnam oorlog. Laos is het meest gebombardeerde land in de geschiedenis en er zijn hier nog miljoenen bommen te vinden die nog niet zijn afgegaan en daardoor raken er nog steeds mensen gewond en vallen er nog steeds doden. Het was heel erg interessant en we kreeg en zelfs een film te zien, wil je meer informatie, kijk op de website ‘copelaos.org’. Hierna hadden we lunch en was onze volgende stop de gouden tempel, het nationale symbool van Laos. Verder hebben we ook nog de Laos versie van Arc de Trimpfe bezocht en beklommen voor een mooi uitzicht. Hierna hadden we wat tijd voor ons zelf in Vientiane voor de avondmarkt begon en we deze zouden bezoeken. Na wat rond te hebben gelopen besloten we de zonsondergang te gaan bekijken naast de Mekong Rivier. We zaten nog niet eens en er was meteen al een vrouw die ons een pedicure wilde geven. We hebben het heel gezellig gehad, en met het eten kwamen ook de andere vrijwilligers om met ons te eten en de avondmarkt te bezoeken. Deze markt was zo enorm groot en zo leuk om rond te lopen en alle kraampjes te bekijken. Je kunt hier t-shirts krijgen voor slechts 1 euro en ze hebben veel souvenirs.

Donderdag was weer een nieuwe dag en vandaag een wandeling gemaakt. Tickey, Mickey’s broer en ook een coördinator hier nam mij mee eerst een stuk met de tuktuk en hierna was het tijd voor ons om te gaan wandelen en klimmen. Het begon met een stukje over een bospadje de heuvel op en daarna was het tijd voor een ‘shortcut’, dit betekende Tickey met een groot mes voorop om zeker te zijn dat de weg vrij was en door de jungle de heuvel op. Het was een heel mooie wandeling en uiteindelijk kwamen we aan bij een tempel. Hier moesten we nog een klein stukje lopen naar een rot die een heel mooi uitzicht gaf over de jungle. Hier zouden we ook lunchen, maar eerst kreeg ik een wandeling hier en bekeken we wat verschillende grotten. Tickey (en ook Mickey) zijn allebei monniken geweest en Tickey kon me dus heel veel vertellen hier, ook hij was hier een paar keer geweest als monnik en kon dus van alles vertellen en ook allerlei plekjes laten zien. Daarna was het tijd voor onze picknick. We hadden het mooiste plek, met enorm mooi uitzicht en heerlijk eten. Zo hadden we stickey rijst, vis, varkens mengsel, drakenfruit en bananenflappen. Veel te veel voor ons tweeën, maar zo enorm lekker. Na de picknick was het tijd om weer terug te gaan, zo moesten we deze avond koken voor iedereen. We hebben een heerlijke papaya salade gemaakt en loempia’s, heerlijk.

Vandaag was al weer mijn laatste dag van de cultuurweek en vandaag bezocht ik de kleuterschool, waar ik volgende week vrijwilligerswerk ga doen. Samen met twee andere meiden ging ik mee en zij hebben mij laten zien hoe een morgen er hier uitziet. We hebben het alfabet gedaan, nummers en zelfs wat dieren en verder lekker gedanst en gespeeld. Ook hier hebben we vrijdagmiddag vrij en we zijn nu allemaal lekker rustig aan het doen en we gaan zo een potje kaarten. Elke avond spelen we een paar potjes en we zijn behoorlijk fanatiek en aangezien Deborah (mijn kamergenootje en het meisje dat vorige week zondag ook aankwam) zondag al weer vertrekt moeten we nu nog maar wat extra potjes spelen. Vanavond gaan we na het eten ook nog naar de Karaoke en de dat is hier heel populair, ik ben dus heel benieuwd.

Ik hou jullie op de hoogte en laat snel weer wat van mij horen.

Dikke knuffel en kus,

-xxx- Mandy

Reacties

Reacties

Omi

Geweldig verhaal ,wat zie en beleef jij veel.
Genieten doe je zeker.
Hopelijk doe je dat ook in Laos.
Lieve groet .??

Oma

Wat beleef je toch veel, je ziet zoveel mooie dingen en je ontmoet zoveel lieve en interessante mensen. Geniet deze weken!! Liefs van mij. XXX

Irene Klaver.

Veel plezier met je werk en geniet van dit mooie land.
'k Zie uit naar je volgende verhaal.
Een warme groet !!

mama

Zo'n cultuurweek is erg leuk en je ziet en leert er veel zo te lezen. Fijn hoor geniet van je reizen. xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active