mandyaanhetreizen.reismee.nl

Deel 1: Nepal

Lieve allemaal,

Ik weet dat ik had gezegd dat mijn volgende blog vanuit Laos zou zijn, maar dit is een beetje een andere dan normaal. Ik weet dat ik normaal vertel wat ik allemaal doe, maar toch wilde ik nog een speciaal stukje schrijven over mijn gedachten en ideeën van Nepal, de cultuur, de mensen en de vrienden die ik heb gemaakt, terwijl ik in het vliegtuig zit ergens tussen Kathmandu en Bangkok.

Ik denk het eerste dat mij opviel was het gebrek aan tuktuk’s, in Mumbai waren deze overal te vinden en hoewel ook hier het verkeer enorm chaotisch was, was er niet 1 tuktuk te vinden hier. Wat je ook niet veel zag waren personen auto’s. Het waren voornamelijk busjes, taxi’s, motoren/scooters en vrachtauto’s. Een ander iets wat meteen opviel waren de wegen hier. De wegen zijn enorm slecht, de wegen die geasfalteerd zijn hebben enorme gaten in het wegdek en de meeste wegen zijn niet eens geasfalteerd en daarom dus ook vol met kuilen. En met al dit verkeer was er dus ook enorm veel vervuiling in de lucht, wat voor iedereen het ademen wat moeilijker maakt. Hoewel het dus niet de schoonste stad is en er veel niet zo positieve kanten zijn, ben ik verliefd geworden op de stad. Mensen overal op de straat met overal winkeltjes en mensen op de straat die van alles verkopen. Het toeteren van al het verkeer wat alleen mag geburen in noodgevallen, blijkbaar elke seconde is dat het geval.

Hoe Kathmandu misschien niet de schoonste en mooiste land is, maar buiten Kathmandu, de natuur is zo enorm mooi. Ook hier zul je overal vuilnis vinden langs de weg en in de natuur. Toch maakt dit niet uit bij het zien bij het zien van de enorm mooie natuur. Je kunt hier genieten van enorme rijstvelden, jungle en heuvels en bergen met de mooiste uitzichten en sneeuwtoppen. Na een week te hebben getrokken in de bergen misten we het uitzicht, het lopen tussen de mooie rijstvelden en de kleine dorpjes met de vriendelijke mensen enorm. Het is een aanrader voor iedereen, het heeft een heel rustgevend gevoel om tussen al dit mooist te lopen al is het soms heel erg zwaar. En het is niet alleen de berg ook in Chitwan genoten we enorm van de rijstvelden en de prachtige natuur met de mooie jungle waar we wandelingen hebben gemaakt. Overal zijn kleine dorpjes te vinden waar mensen samenleven met dieren in kleine huisjes. Mensen zitten buiten, net voor hun huis of alle buren komen samen op een gezamenlijke plek en ondertussen lopen alle honden, geiten en kippen overal rond.

Buiten de natuur zijn het ook de mensen die Nepal zo bijzonder maken. De mensen hier zijn namelijk enorm vriendelijk, iedereen zegt gedag tegen elkaar. En hoewel veel mensen geen Engels spreken zijn ze toch erg geïnteresseerd en zullen alle vragen die ze in het Engels kennen vragen. Ook willen ze je altijd helpen en de weg wijzen. En het zijn niet alleen de volwassenen, ook de kinderen zijn zo lief en geïnteresseerd. Elk kind wil je gedag zeggen en elk kind dat Engels kan vraagt naar je naam, ook als ze geen Engels kunnen, gelukkig hadden wij een Nepalese taalles gehad.

Ook zou ik nog graag wat vertellen over ‘The Green Lion’, dit is de organisatie bij wie ik verbleef en deze mensen zijn zo enorm lief. De organisatie in Nepal wordt gerund door Rajesh. Een heel lieve zakenman, die voor alle vrijwilligers een enorm huis heeft gebouwd, vlak bij zijn eigen huis waar hij woont met zijn vrouw en twee kinderen. Rajesh heeft een hart van goud, het belangrijkste voor hem was dat wij altijd veilig waren en een goede tijd hadden. Bijna elke dag werd onze gids gebeld in de bergen door Rajesh om te horen of alles goed met ons was en toen ik een allergische reactie had wilde hij graag met mij spreken en had allemaal tips en wilde controleren wat de dokter allemaal had gezegd. Maar hij was niet alleen bezorgt voor ons, maar ook voor de mensen in Kathmandu. Zo was onze kok met haar jonge dochtertje door haar man het huis uit gezet en toen Rajesh dit hoorde besloot hij haar een baan aan te bieden als kok en gaf haar een plek om samen met haar dochtertje te wonen. Ook was er een ander meisje zij was nog geen 18, maar is haar ouders kwijtgeraakt in de aardbeving in 2015 en ook haar heeft Rajesh in het huis genomen en nu maakt zij schoon. Maar er zijn nog veel meer dingen die hij heeft gedaan om mensen te helpen. Zo komen twee van de coördinators uit een klein dorpje in de bergen, Mate, dit plaatsje was behoorlijk geraakt door de aardbeving en nu is er een constructie project om dit plaatsje te helpen. Maar het is niet alleen Rajesh, ook de andere coördinators zijn enorm aardig en willen je met alles helpen en hebben altijd goed tips. Ik ben zo enorm blij dat ik bij ‘The Green Lion’ terecht ben gekomen en ik hoop dus ook van harte dat het net zo fijn in Laos en Cambodja gaat zijn.

Behalve het land en de lieve coördinators waren het ook de vrienden die ik heb gemaakt. De andere vrijwilligers waren enorm lieve mensen. Het afscheid vanmorgen was dus ook moeilijk. Zeker met het groepje van Jeeva, Sissi, Eeva en Reinier hebben we enorm veel samen gedaan en zijn de meeste weken samen geweest. Gelukkig konden we het ook heel goed met elkaar vinden. De reis beviel dus erg goed en dit maakt me ook nerveus voor Laos, bang dat het misschien tegen gaat vallen. Maar ik weet zeker dat ook dit goed gaat komen en ik enorm veel plezier ga hebben en lieve mensen ga ontmoeten.

Nog even een speciale blog vanuit het vliegtuig ergens tussen Kathmandu en Bangkok en ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen en de volgende blog zal toch echt vanuit Laos zijn.

Dikke knuffel en kus,

-xxx- Mandy

Reacties

Reacties

Toos

Prachtig verhaal Mandy. Wat fijn dat je het daar zo naar je zin hebt gehad. Ja en nu is het weer even afwachten, maar dat komt ook wel weer goed. Veel succes!!
Lieve groetjes van Toos

Oma

Fijn te lezen over al het moois dat je gezien hebt en al die lieve mensen die je hebt ontmoet.
Dat zal zeker op je volgende bestemmingen ook zo zijn. Veel liefs van Oma.

mama

Mooi geschreven hoor. Fijn dat je het zo naar je zo genoten hebt in Nepal, en geweldig dat je het zo getroffen hebt met de mensen om je heen daar. Ik hoop dat je net zo geniet tijdens je volgende reizen.
Veel liefs mama

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active